1981 På tur med MZ toget


Vi startede fra Jyderup station. Vi var blevet lovet en tur med en mz 1459. Lokomotivføreren fortalte os at det er det stærkeste mz tog man har, med en tophastighed på 160 km/t. Mz toget har 4000 hk og vejer alene 40 t., og i tomgang bruger det 12 liter dieselolie i timen. Lokomotivføreren fortalte at han har kørt tog i 24 år, altså lige fra damplokomotivets tid, og så frem til nu hvor man har de nye mz toge.
Da han havde fortalt os om togets vægt og hestekræfter, blev der givet signal til at han måtte køre.
Da han begyndte at gasse langsomt op, da vi havde nået en fart af 120 km/t., spurgte Green hvad der blev kørt ned af dyr, og om det var hver dag. - Jo, der blev kørt dyr ned næsten hver dag, og det er for det meste fasaner, harer og katte. Tommy spurgte derefter om der aldrig var børn der lagde sten eller lign. på skinnerne. Jo, det hænder at de vil prøve at se hvad der sker med stenene når de bliver kørt over, de lægger også 10 øre på skinnerne, for at se hvor flad den kan blive. Der er også nogle der kravler op på signal skiltene, og nogle reder over skinnerne, når jeg er ved at starte ved en station. Så når jeg ligger på de 40 km/t kan jeg ikke bare sådan stoppe på 5 m afstand, hvis han skulle falde og sidde fast mellem skinne og svellen, så bliver han dræbt på stedet hvis det skulle ske.

Han fortalte også at nogle unge mennesker havde hængt sig i armene oppe på en bro, sådan at deres ben hang 20-30 cm oven over toget, og når det passerede dem gjorde de det sikkert i håb om at de kunne skræmme togføreren. Men det kan det for lokomotivføreren, som har kørt længe, har efterhånden vænnet sig til det. - Jeg kender også en kollega, som for et stykke tid kom kørende en mørk aften. Da han skulle passere en bro, var der nogle, som havde hængt en metal spand ned, sådan at den ville ramme toget. Han kom med en fart af 120 km/t og spanden røg lige igennem frontruden, og han fik en ordentlig en på panden, og han er ikke på arbejdet den dag i dag.

Der var også et panel med en masse lamper og kontakter, som havde hver sin funktion, og hver havde nogle kontakter, som var til lanterne. de andre kontakter havde hver sin funktion, og lamperne havde også hver sin funktion. Nogle fortale også om dødemands pedalen hvert 5 min., og hvis han glemte at slippe pedalen, var der en tone som fortalte at nu skulle han til at fjerne foden fra pedalen.
Hvis han ikke gjorde de, ville toget gå i stå. Der var også en dødmandsknap til at falde af hvis pedalen skulle svigte. Vi var efterhånden kommet til indkørslen til Kalundborg, og han skulle til at tage farten af toget, og det gjorde han ca. 500-700 meter fra stationen. Det er den afstand som togene skal have at stoppe på. Det er kun mz'er som behøver den lange afstand at stoppe på. Da toget var standset, spurgte, togføreren om vi ville se maskinrummet, det ville vi gerne. vi gik ud af en lydisoleret dør. Selve førerkabinen var lydisoleret, det er pga. den larm som kommer ud af døren, blev vi imødekommet af en enorm larm. Ved siden af motoren havde vi ikke mere end 30 cm plads at gå på langs siden af motoren. mens vi gik langs med motoren fortalte han noget om motoren, men vi kunne ikke høre hvad han sagde, fordi den larmer enormt meget, når den kører i tomgang. Vi gik igennem endnu en lydtæt dør, og vi kom til køle anlægget, som skulle sørge for at motoren ikke blev over ophedet.

Da vi kom tilbage til førerkabinen, fortalte togføreren os at det var meningen at vi skulle have kørt med det nye lokomotiv. Han fortalte også at de nye mz lokomotiv var bygget sådan at det kan køre på strøm og at man har planer om at sætte elmaster op langs skinnerne, også trække elkabler igennem armene på dem, altså lige sådan som s-togene, og dette engang bliver gennemført. De nye mz toge er bygget sådan at dieselmotoren kan pilles ud så der kun sidder en eldrevet motor tilbage.

Tommy spurgte togføreren hvad den nøgle var til, som sad i kontrolpanelet og som der hænger et gult skilt i. Togføreren sagde at det var livsforsikringen til ham, skulle vogne kobles fra, hvis han har den i lommen, kan han roligt koble vogne fra fordi den nøgle slukker for strømmen over alt i toget. Fordi der mellem vogne er et kabel med stærk førende strøm som bruges til lys i vogne, og hvis han ikke har den i lommen, eller i det mindste har pillet den ud af tændingen, risikerer han at blive slået ihjel, men det sker sjældent. Togføreren viste os en rød mappe på 10 cm tykkelse. Han fortalte at den mappe var alt om det nye mz lokomotiv, skrevet og der var også tegninger. Alt dette skulle togføreren kunne huske uden ad.

Lidt efter kom der en ny togførere, som skulle køre toget tilbage til København. Lidt efter stod vi på Kalundborg perron, og så var den tur forbi.
Tommy Larsen, Henrik Green, Carsten Sigersted


Kilde:
Krudtuglen nr. 30 årgang 3 (1981)

Sidst opdateret 16. november 2015
©Jyderup Realskole